marți, 30 august 2011

Marea din noi

Parcă în nici o altă situaţie nu se manifestă atât de limpede marea dinăuntru ca atunci când suntem în preajma mării adevărate.

Adeseori îi auzim sunetul ori îi urmărim cu privirea nesfârşita culoare până când gândul şi ochii ni se agaţă de orizont. Uneori o admirăm în imaginile făcute de alţii: fotografii, tablouri ori vederi, alteori o evocăm prin poveşti auzite ori citite. Toate acestea nu fac decât să prindă un crâmpei din natura sa adevărată. Chiar şi atunci când suntem la ţărm, deşi ne mângâie gleznele, ori ne pătrunde sărat amărui în nări nu putem spune că o simţim cu adevărat.

Atâta timp cât există o umbră de pământ, oricât de mică, privirea se va întoarce repetat spre ea şi va duce instantaneu şi atenţia noastră acolo. Inconştient aproape vom privi iar şi iar acel pământ, vom căuta viaţa din exterior, vegetaţia ori civilizaţia şi siguranţa sa iluzorie. Şi vom ignora complet întinderea albastru verzuie din jurul acelui pământ.

***
Încercăm sentimente diferite în preajma mării: ne uimeşte forţa ei, ne încântă frumuseţea nuanţelor franjurate în spuma albă, ne prinde privirea şi inima în miile de sclipiri aurii prin care zămbeşte soarelui, ne impune respect ori induce teamă prin forţa dezlănţuită.

Marea se priveşte, se admiră, se iubeşte, se ia drept martor, se contemplă, se simte, se evocă, se vizitează, se ţine la distanţă, se uită, se celebrează.

***
Există un moment însă când marea se dezvăluie. Atunci eşti doar tu cu ea. Indiferent unde se află corpul tău fizic (pe un vapor, ori scufundat în apă) nu mai există nimeni şi nimic în jur în acele clipe pentru tine şi simţi marea din interior. Ea a fost dintotdeauna acolo însă niciodată nu ţi s-a arătat atât de limpede şi nu ţi-a vorbit atât de clar. Abia atunci înţelegi că oricum ni se arată, marea este fundamental liniştită, starea ei naturală este de linişte, de calm şi senin. Valurile, spuma, sclipirile, hulele nu sunt decât modul ei de a se lăsa în voie, de a se abandona. Marea te învaţă cum să nu mai opui rezistenţă la tot ce vine spre tine şi simţi cum în orice ipostază este pururi vie şi îţi arată cât poţi fii şi tu de viu lăsând să existe tot ce te atinge. Marea te invaţă cum să nu încordezi muşchii a respingere, ci mai degrabă cum să devii suplu. Marea îţi spune cum poţi şterge şi curăţa, cum poţi purifica. Marea îţi arată bogăţia interioară, viaţa de acolo, nebănuită adeseori. În mare, când celulele tale se amestecă printre ale ei, îi simţi generozitatea şi înţelepciunea.

***

După aceea, marea dinăuntrul tău începe să crească şi devine una cu marea pe care ai cunoscut-o în afară: fundamental liniştită, calmă şi senină în adânc.


6 comentarii:

Nima spunea...

Marea, marita apa a Pamantului... ma stie mai mult de cat ma stiu eu insami. Eu ii trimit lacrimi evaporate ca sa ploua cu vesti de la mine, ea imi raspunde cand imi potolesc setea sau imi aburesc ganduri cu cafeaua de dimineata ...
Cat de departe sunt acum de ea , daca-mi tipa pescarusii pe terasa ?!

Superba-i marea vazuta din locul tau de viata !

>:D<

oana spunea...

Nimaaa...
Marea ta... nu mai e departe...o duci cu tine. :)
Iar imbratisarea mea de acum mai poarta in ea aroma valului. >:D<

O zi faina iti doresc!

Anonim spunea...

Frumoase randuri!
Scriam si eu ceva despre mare aici:
http://acuarele.wordpress.com/2011/08/27/cand-vrei-sa-uiti-si-sa-ierti/
Week-end bun!

Celestine Mihaela spunea...

Mimetismul marii in fata prezentei noastre...
e cea mai buna definitie ptr. un mulaj perfect.
E matrita ptr fiecare dintre noi.
Daca in mine curge o mare, in altii marea ia alta forma.

Multumesc ca ma citesti, esti o "mare"care rezoneaza.

Celestine

oana spunea...

Acuarele
Multumesc pentru link; tocmai ti-am citit postarea si in timp ce citeam mi-a revenit in minte un gand care m/a vizitat acum vreo cateva saptamani. Vara asta am avut senzatia ca marea ne-a chemat la ea pe multi dintre noi. Sunt veri in care nu ajungem la mare insa in vara asta am avut acest gand ca e nevoie sa fim acolo, indiferent care ar fi marea. :)

Multumesc si pentru urare si eu iti doresc un week end frumos!

oana spunea...

Cu mult drag, Celestine! :)